Дитина прогулює школу – причини і що робити батькам

Прогули дітьми школи – часте явище. Поодинокі несистемні пропуски не носять масового характеру. Вони бувають у кожного школяра і не викликають побоювань. Їх наслідки не позначаються на успішності, щодо педагогів і дитячого колективу. Іноді прогули дають дитині позитивний досвід.

Постійні прогули мають негативний характер. Треба починати з з’ясування причин.

Загрузка...

Причини прогулів

Причини прогулів викликані суб’єктивними і об’єктивними обставинами.

Суб’єктивні

Вони пов’язані з особистістю дитини і його індивідуальними особливостями. До них відносяться:

  • Низький рівень мотивації до навчання. Дитина не розуміє, для чого йому вчитися і навіщо потрібні знання шкільних предметів.
  • Невміння поєднувати навчання з захопленнями – комп’ютер, спорт, гуртки. У старшому віці – юнацька любов.
  • Прогалини у рівні підготовки, породжують страх помилитися, виглядати безглуздо, бути гірше за всіх у класі, створюють дискомфорт.
  • Проблеми взаємин з однокласниками та вчителями з-за особливостей характер: невпевненість, скутість, закомплексованість.

Об’єктивні

Вони викликані проблемами, що виходять від освітньої середовища.

  • Неправильна організація освітнього процесу, що не враховує індивідуальні потреби і здібності учня. Прояви різні: від відсутності інтересу, бо все відомо, до нерозуміння знань із-за високого темпу викладання. Культивування страху поганої оцінки, виклик батьків у школу і неуспіх на контрольних роботах.
  • Несформованість класного колективу, веде до конфліктів з однокласниками. У такому класі учні не вміють безконфліктно вирішувати розбіжності. Зіткнення відбуваються між учнями чи у класі в цілому.
  • Необ’єктивність учительській оцінки знань, конфлікти з педагогами, боязнь методів викладання окремих вчителів.

Відносини в родині

Ведуть до систематичних прогулів. Педагог-психолог, член Російського психологічного товариства і Асоціації когнітивно-поведінкової психотерапії Олена Гончарова вважає, що проблеми йдуть від сім’ї. Сімейні відносини стають основною причиною шкільних прогулів. Вона виділяє 4 типові сімейні проблеми, що породжують прогули дітей.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Паління при грудному вигодовуванні: наслідки для малюка

Батьки:

  • Не є авторитетом для дитини. Він не рахується з їх думкою, а ті допускають вседозволеність і безкарність.
  • Не приділяють уваги дитині, не надають допомоги у вирішенні шкільних проблем. Дитина сприймає ситуацію як знак до того, що його старання в навчанні не цікавлять батьків. Він шукає уваги на стороні.
  • Пригнічують дитину, пред’являють завищені вимоги. Страх засмутити рідних і не відповідати очікуванням веде до прогулів.
  • Занадто опікають дитину. При найменшій скарги на нездужання дитини залишають вдома, потурають примх, виправдовують пропуски перед вчителями. Пізніше, прогулюючи школу, дитина знає, що батьки пошкодують, прикриють і не покарають.

Чому прогули шкодять

Під час, відведений на навчальні заняття, дитини немає в школі. Де, з ким і як він проводить час – в кращому випадку, будинки, один і безцільно. В гіршому – в підворітті, поганої компанії і з шкідливими наслідками.

Систематичні прогули школи породжують:

  • відставання в освоєнні шкільної програми;
  • негативну репутацію учня перед адміністрацією школи, вчителями, однокласниками;
  • шкідливі звички – куріння, алкоголізм, токсикоманію, ігроманію, наркоманію;
  • негативні риси особистості – хитрість, брехня;
  • нещасні випадки, жертвами яких стають прогульники;
  • ранні безладні статеві стосунки;
  • вчинення правопорушень.

Якщо дитина обманює

Якщо в сім’ї між дорослими і дітьми немає довіри, то дитина приховує факти прогулів і обманює. Чим пізніше батьки дізнаються про пропуски, тим складніше вирішити ситуацію. Є ознаки в поведінці, які повинні насторожити батьків:

  • часті негативні висловлювання про вчителів і однокласників;
  • небажання виконувати уроки, відкладання завдань до вечора;
  • постійні скарги на недосипання, головні болі, прохання залишитися вдома;
  • шкідливі звички, нові неблагонадійні друзі;
  • негативна реакція на питання про успішність і шкільного життя;
  • байдужість до зовнішнього вигляду перед школою, поганий настрій;
  • замкнутість, небажання обговорювати з батьками свої проблеми.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Як правильно вводити прикорм дитині: поради молодим мамам

Що можуть зробити батьки

Якщо батькам небайдужа доля сина чи доньки, вони повинні знайти спосіб розв’язання ситуації. Дії дорослих не повинні мати одноразовий характер, ефективний лише комплекс заходів – поєднання обмеження і заохочення, суворості і доброти. На цьому будували свої педагогічні ідеї відомі педагоги А. С. Макаренко, В. А. Сухомлинський, Ш. А. Амонашвілі.

Конкретні кроки залежать від причин прогулів:

  • Універсальний перший крок – відверта, щира, терплячий розмову з дитиною, спрямований на з’ясування проблем, що породжують прогули. Розмовляти треба постійно вчитися слухати дитину і чути його біль, проблеми, потреби, якими б простими і наївними вони не здадуться.
  • Бесіда з адміністрацією школи, учителями, однокласниками, друзями. Тон бесіди – конструктивний, без скандалу, високих інтонацій, взаємних претензій і критики. Мета – побачити ситуацію з іншого боку, знайти спільне рішення.
  • Якщо проблема у відставанні і прогалини знань – звернутися до репетиторів, запропонувати відвідування додаткових занять у школі, надати особисту допомогу в освоєнні предмета.
  • Проблема у невпевненість і страхи дитини – для підвищення самооцінки запропонувати записатися в гурток, секцію, приділити увагу спільному сімейному дозвіллю.
  • Конфлікти з однокласниками і педагогами – залучення особистого життєвого досвіду, допомога психолога. В окремих випадках – альтернативний вид навчання, дистанційне або вільний, переведення в інший клас або школу.
  • Якщо причини прогулів у компютерної і ігрової залежності, ефективно виховання відповідальності та організованості через чіткий графік розкладу справ, де на комп’ютер виділений обмежений проміжок часу, за умови виконання домашніх обов’язків, уроків.
  • Якщо причини прогулів викликані неблагополуччям у сім’ї, прогули можуть розглядатися як протест. Треба налагодити сімейне життя і дати дитині можливість навчатися.

Головне – не варто чекати, що все владнається само собою. Проблема є, її треба вирішувати. Зусилля дорослих будуть винагороджені, і коли-небудь дитина скаже вам «спасибі».