Дитина прогулює школу – причини і що робити батькам

Прогули дітьми школи – часте явище. Поодинокі несистемні пропуски не носять масового характеру. Вони бувають у кожного школяра і не викликають побоювань. Їх наслідки не позначаються на успішності, щодо педагогів і дитячого колективу. Іноді прогули дають дитині позитивний досвід.

Постійні прогули мають негативний характер. Треба починати з з’ясування причин.

Загрузка...

Причини прогулів

Причини прогулів викликані суб’єктивними і об’єктивними обставинами.

Суб’єктивні

Вони пов’язані з особистістю дитини і його індивідуальними особливостями. До них відносяться:

  • Низький рівень мотивації до навчання. Дитина не розуміє, для чого йому вчитися і навіщо потрібні знання шкільних предметів.
  • Невміння поєднувати навчання з захопленнями – комп’ютер, спорт, гуртки. У старшому віці – юнацька любов.
  • Прогалини у рівні підготовки, породжують страх помилитися, виглядати безглуздо, бути гірше за всіх у класі, створюють дискомфорт.
  • Проблеми взаємин з однокласниками та вчителями з-за особливостей характер: невпевненість, скутість, закомплексованість.

Об’єктивні

Вони викликані проблемами, що виходять від освітньої середовища.

  • Неправильна організація освітнього процесу, що не враховує індивідуальні потреби і здібності учня. Прояви різні: від відсутності інтересу, бо все відомо, до нерозуміння знань із-за високого темпу викладання. Культивування страху поганої оцінки, виклик батьків у школу і неуспіх на контрольних роботах.
  • Несформованість класного колективу, веде до конфліктів з однокласниками. У такому класі учні не вміють безконфліктно вирішувати розбіжності. Зіткнення відбуваються між учнями чи у класі в цілому.
  • Необ’єктивність учительській оцінки знань, конфлікти з педагогами, боязнь методів викладання окремих вчителів.

Відносини в родині

Ведуть до систематичних прогулів. Педагог-психолог, член Російського психологічного товариства і Асоціації когнітивно-поведінкової психотерапії Олена Гончарова вважає, що проблеми йдуть від сім’ї. Сімейні відносини стають основною причиною шкільних прогулів. Вона виділяє 4 типові сімейні проблеми, що породжують прогули дітей.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Як заспокоїти немовля – 10 способів при істериці

Батьки:

  • Не є авторитетом для дитини. Він не рахується з їх думкою, а ті допускають вседозволеність і безкарність.
  • Не приділяють уваги дитині, не надають допомоги у вирішенні шкільних проблем. Дитина сприймає ситуацію як знак до того, що його старання в навчанні не цікавлять батьків. Він шукає уваги на стороні.
  • Пригнічують дитину, пред’являють завищені вимоги. Страх засмутити рідних і не відповідати очікуванням веде до прогулів.
  • Занадто опікають дитину. При найменшій скарги на нездужання дитини залишають вдома, потурають примх, виправдовують пропуски перед вчителями. Пізніше, прогулюючи школу, дитина знає, що батьки пошкодують, прикриють і не покарають.

Чому прогули шкодять

Під час, відведений на навчальні заняття, дитини немає в школі. Де, з ким і як він проводить час – в кращому випадку, будинки, один і безцільно. В гіршому – в підворітті, поганої компанії і з шкідливими наслідками.

Систематичні прогули школи породжують:

  • відставання в освоєнні шкільної програми;
  • негативну репутацію учня перед адміністрацією школи, вчителями, однокласниками;
  • шкідливі звички – куріння, алкоголізм, токсикоманію, ігроманію, наркоманію;
  • негативні риси особистості – хитрість, брехня;
  • нещасні випадки, жертвами яких стають прогульники;
  • ранні безладні статеві стосунки;
  • вчинення правопорушень.

Якщо дитина обманює

Якщо в сім’ї між дорослими і дітьми немає довіри, то дитина приховує факти прогулів і обманює. Чим пізніше батьки дізнаються про пропуски, тим складніше вирішити ситуацію. Є ознаки в поведінці, які повинні насторожити батьків:

  • часті негативні висловлювання про вчителів і однокласників;
  • небажання виконувати уроки, відкладання завдань до вечора;
  • постійні скарги на недосипання, головні болі, прохання залишитися вдома;
  • шкідливі звички, нові неблагонадійні друзі;
  • негативна реакція на питання про успішність і шкільного життя;
  • байдужість до зовнішнього вигляду перед школою, поганий настрій;
  • замкнутість, небажання обговорювати з батьками свої проблеми.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Розвиток мовлення дошкільнят - гімнастика, засоби і методи

Що можуть зробити батьки

Якщо батькам небайдужа доля сина чи доньки, вони повинні знайти спосіб розв’язання ситуації. Дії дорослих не повинні мати одноразовий характер, ефективний лише комплекс заходів – поєднання обмеження і заохочення, суворості і доброти. На цьому будували свої педагогічні ідеї відомі педагоги А. С. Макаренко, В. А. Сухомлинський, Ш. А. Амонашвілі.

Конкретні кроки залежать від причин прогулів:

  • Універсальний перший крок – відверта, щира, терплячий розмову з дитиною, спрямований на з’ясування проблем, що породжують прогули. Розмовляти треба постійно вчитися слухати дитину і чути його біль, проблеми, потреби, якими б простими і наївними вони не здадуться.
  • Бесіда з адміністрацією школи, учителями, однокласниками, друзями. Тон бесіди – конструктивний, без скандалу, високих інтонацій, взаємних претензій і критики. Мета – побачити ситуацію з іншого боку, знайти спільне рішення.
  • Якщо проблема у відставанні і прогалини знань – звернутися до репетиторів, запропонувати відвідування додаткових занять у школі, надати особисту допомогу в освоєнні предмета.
  • Проблема у невпевненість і страхи дитини – для підвищення самооцінки запропонувати записатися в гурток, секцію, приділити увагу спільному сімейному дозвіллю.
  • Конфлікти з однокласниками і педагогами – залучення особистого життєвого досвіду, допомога психолога. В окремих випадках – альтернативний вид навчання, дистанційне або вільний, переведення в інший клас або школу.
  • Якщо причини прогулів у компютерної і ігрової залежності, ефективно виховання відповідальності та організованості через чіткий графік розкладу справ, де на комп’ютер виділений обмежений проміжок часу, за умови виконання домашніх обов’язків, уроків.
  • Якщо причини прогулів викликані неблагополуччям у сім’ї, прогули можуть розглядатися як протест. Треба налагодити сімейне життя і дати дитині можливість навчатися.

Головне – не варто чекати, що все владнається само собою. Проблема є, її треба вирішувати. Зусилля дорослих будуть винагороджені, і коли-небудь дитина скаже вам «спасибі».