Горох – підготовка, посадка, догляд та вирощування

Горох – однорічна швидкоросла рослина. На дачах вирощують «цукрові» сорти, у яких можна є недостиглі насіння і боби.

Зерна і стручки таких сортів не містять грубих волокон, тому їх можна їсти в свіжому вигляді, консервувати і заморожувати.

Загрузка...

Особливості вирощування гороху

Горох – холодостійка культура, витримує короткочасне зниження температури до -4… -6 градусів. Деякі сорти афганського і китайського походження на етапі сходів витримують мороз до -12 градусів.

Будь-які заморозки згубні, коли рослини перебувають у фазі цвітіння, наливання і зеленої стиглості бобів.

Тепло

Культура найбільш теплолюбна в період від цвітіння до повного дозрівання насіння.

Вимоги до температури:

Фаза Температура, °З
Початок проростання насіння 12
Температура для проростання 25-30
Температура в період росту стебел 12-16
Температура в період цвітіння, формування бобів, наливу зерна 15-20

Горох воліє легкі супіски і суглинки, некислі, промываемые дощем, без застою води. На кислих вологих ґрунтах погано розвиваються бульбочкові бактерії, з-за чого врожай знижується.

Бульбочкові бактерії – мікроорганізми, які живуть на коренях бобових рослин, фіксують азот з повітря.

Світ

Горох світлолюбний. При недоліку світла не росте, не цвіте. Він відноситься до рослин довгого дня, тобто зацвітає і дає урожай тільки в середині літа, коли світловий день довгий.

Від довжини дня залежить і швидкість дозрівання насіння. На півночі влітку світловий день триває довше, ніж на півдні, тому від посіву до збору першого врожаю пройде менше часу.

В залежності від сорту цвітіння гороху триває 8-40 днів. Ультраскоростиглі сорти дозрівають за 40-45 днів, пізньостиглі за 120-150 днів.

Особливості культури:

  • врожайність і час прибирання сильно залежать від погоди;
  • у вологе прохолодне літо горох розростається, але дозрівання насіння відсувається;
  • в сухе тепле літо стебла ростуть повільніше, зате зерна дозрівають в 2 рази швидше;
  • насіння дозрівають нерівномірно – у високорослих сортів одночасно утворюються зерна в нижній частині стебла і квітки у верхній частині стебла;
  • культура сильно уражується шкідниками та хворобами;
  • горох менш вимогливий до грунту і вологи, ніж інші зернобобові – квасоля, соя, боби.

Підготовка до посадки

Підготовчі операції складаються з скопування грядки, заправки ґрунту добривами і передпосівних маніпуляцій з насінням, підвищують їх схожість.

Попередники

Хорошим попередником гороху буде культура, залишає грунт чистою від бур’янів і не виносить багато фосфору і калію.
Відповідні попередники:

  • картопля;
  • соняшник;
  • томати;
  • морква;
  • буряк;
  • гарбуза;
  • цибуля.

Не можна висівати горох після інших бобових, капусти і будь-яких хрестоцвітих, а також поряд з ними, так як у цих культур загальні шкідники.

Підготовка грядки

Горох висівають рано, тому ґрунт краще скопати восени, відразу після збирання врожаю. Якщо горох будуть висівати на місці картоплі, моркви або буряка, грядку майже не доведеться спеціально копати. Навесні її можна просто розпушити граблями. Розпушування дозволить зберегти вологу в грунті і домогтися рівної поверхні, що важливо для рівномірності загортання зерен.

Якщо насіння виявляться посіяним на різну глибину, рослини на одній грядці будуть розвиватися нерівномірно, що ускладнює прибирання.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Вироби на Новий рік 2019: веселі свинки своїми руками

Обробка насіння

Горох – самозапильна рослина. Для зав’язування зерен йому не потрібні комахи-запилювачі або вітер. Сортового насіння гороху можна зібрати і посіяти на наступний рік – вони збережуть всі ознаки батьківської рослини.

Зерна гороху довго зберігають схожість. Навіть через 10 років половина насіння зійде.

Насіння замочують згідно інструкції до препарату в будь-якому комплексному микроудобрении. Підійдуть «Грін Ліфт», «Аквамікс», «Аквадон», «Гліцерин». У розчин, крім мікродобрив, додають трохи марганцівки або препарату «Максим», щоб зерна очистилися від суперечка, що знаходяться на їх поверхні.

Якщо горох будуть сіяти на ділянці, де до цього ніколи не росли бобові, у день сівби насіння обробляють «Нітрагіну». Цей препарат містить спори корисних бульбочкових бактерій. «Нітрагін» підвищує врожайність гороху в 2-4 рази. Препарат марний, якщо горох буде рости в посушливих умовах.

Посадка гороху

Культуру висівають рано, так як його сходи малочутливі до заморозків. Дачники середньої смуги сіють горох в кінці квітня-початку травня, як тільки грунт просохне. Ранній посів рятує рослини від грибних захворювань і літньої посухи. Запізнення з посівом на 10-20 днів знижує урожай гороху майже наполовину.

Насіння висівають рядами в один-два рядки з міжряддям 15 см Глибина загортання насіння 6-8 см Зерна розташовують у борозенках рівномірно через 8-12 см і засипають грунтом. Потім поверхню грядки ущільнюють, щоб забезпечити кращий контакт насіння з ґрунтом і підтягнути до них у воду з нижніх шарів. Після цього грядку можна замульчувати торфом.

Горох важко полоти, тому не варто його висівати на засмічену грядку. Краще не вирощувати горох в суміші з іншими культурами, так як чисті посіви дають найбільш високі врожаї.

Горох можна вирощувати на будь-якому грунті. Найбільш придатні середні за змістом поживних речовин. На багатих перегноєм гумусних ґрунтах горох довго не дозріває і сильно уражається попелиць. Такі грядки вигідніше відвести під більш вимогливі до харчування овочі, наприклад, капусту.

Культура любить фосфорно-калійні добрива і вапно. На бідних піщаних ґрунтах врожай буде низьким.

На кислому грунті обов’язково вносять вапно. Якщо кислотність становить 5.0 і нижче, доза вапна – до кілограма на квадратний метр, а на важких грунтах – до 1, 2 кг на квадратний метр. Краще вапнувати грунт під попередником, але якщо внести вапно безпосередньо під горох, істотної шкоди не буде.

Підзимовий посів

У південних регіонах Росії і на Північному Кавказі горох висівають взимку. Він прекрасно перезимовывает в грунті і дає навесні стабільний врожай зерна та зеленої маси. Перезимували рослини навесні повільно ростуть і не закладають органів плодоношення, поки погодні умови не стануть більш сприятливими.

У гороху немає озимих сортів. Для посіву під зиму не потрібно шукати особливі «озимі форми». Підійдуть звичайні сорти, здатні переносити холод в першу фазу зростання.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Як вивести жирну пляму з одягу (куртка, джинси) та взуття

Зимуючі сорти гороху:

  • Нептун;
  • Супутник;
  • Фаетон;
  • Шеймуса, Фокус – сорти з «вусатим» типом листа, стійкі до вилягання, можуть вирощуватися без опори;
  • Легіон – «дворучка», підходить для осіннього і весняного посіву, неосыпающийся.

Догляд за горохом

Догляд за рослинами полягає в прополці і своєчасній установці опор. Опори встановлюють, як тільки стебла досягнуть висоти 10 см. Не всі сорти мають потребу в опорі. Існують штамбові низькорослі різновиди, які вирощують без шпалер.

Прополка

Головний прийом у догляді за посівами – прополка. Горохову грядку потрібно підтримувати у чистому від бур’янів стані, що непросто, так як рослини переплітаються, утворюючи від землі густі зарості, в яких бур’яни відчувають себе привільно.

На непрополотых грядках урожай сильно знижується, так як горох не може конкурувати з бур’янами. Крім того, засмічені грядки сильно страждають від хвороб і пошкоджуються шкідниками.

Обробка від шкідників

Якщо плануєте використовувати гербіциди, потрібно врахувати, що горох чутливий. Обприскування потрібно проводити з точним дотриманням зазначених в інструкції дозувань, слідкуючи, щоб гербіцид не потрапляв двічі на одне місце. Краще вносити під горох грунтові гербіциди.

Щоб посадки менше страждали від хвороб і шкідників, їх повертають на колишнє місце не раніше, ніж через 3-4 роки.

Головний метод захисту гороху від хвороб – протруювання насіння за два тижні перед посівом препаратом «Максим». Речовина є контактним фунгіцидом, випускається в ампулах і флаконах. «Максим» захищає горох від грибних захворювань. Для приготування робочого розчину 10 мл препарату розводять у 5 л води. На кілограм садивного матеріалу йде літр робочого розчину. Крім гороху в «Максимі» можна замочити картопля, цибулини, бульби, цибулини квітів і насіння будь-яких овочів.

Для знищення комах на посівах використовують дозволені препарати: «Карбофос», «Ф’юрі», «Карате», «Децис».

Полив

Горох потребує помірних поливах. За сезон посадки доведеться полити не менше 3-х разів.

Коли наливаються боби, рослини стають особливо чутливі до посухи. Дуже важливо, щоб земля була вологою під час бутонізації, цвітіння і утворення плодів. В посушливе літо рослини швидко дозрівають, але частина насіння залишається недорозвиненими, і загальна врожайність зменшується.

Сорти з широкими листям менш посухостійкі, ніж вузьколисті.

Горох поливають зі шланга по грунту. Не варто використовувати дощовики, так як на мокрому листі швидше поширюються захворювання.

Добрива

Горох може використовувати мінеральні добрива тільки при нормальній вологості грунту. В сухій землі навіть при достатньому вмісті поживних речовин урожай знижується, так як мінеральні сполуки стають недоступними.

Органічні добрива можна вносити під попередню культуру. Не можна вносити під горох свіжий гній – у рослин розвинуться потужні стебла і листя, але майже не зав’яжеться бобів. Горох виляжеш, подовжиться вегетаційний період. Так само, як свіжий гній, діють високі дози мінерального азоту.

Горох виносить багато калію. Щоб відшкодувати грунті шкоду, потрібно ще до посіву внести на грядку стільки калійних добрив, щоб на кожен квадратний метр повернулося не менше 30 гр. чистого калію.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Який запах відлякує комарів: опис кращих засобів

Фосфору потрібно трохи менше – 10-20 гр. в перерахунку на чисту речовину. Коріння гороху мають велику розчиняють здатність тому з фосфорних добрив більший ефект дає фосфоритне борошно.

Фосфорно-калійні добрива краще вносити восени. Виняток – піщані і кислі ґрунти. Їх краще удобрювати рано навесні, так як вони сильно промиваються талими водами.

Потреба в мікродобрив:

  • З мікродобрив самим необхідним для гороху є молібденовокислий амоній. Насіння замочують у дозі 0,3 г добрива на 100 г насіння.
  • На нейтральних ґрунтах молібденових добрив не потрібно, зате зростає роль бору. Бор вносять при сівбі у вигляді борної кислоти. На 2 погонних метри рядка висипають чайну ложку порошку. Добриво для економії краще вносити не на всю грядку, а в рядок.
  • Якщо грунт доводиться вносити високі дози фосфору, необхідними стають цинкові добрива. Насіння обробляють сірчанокислим цинком в дозі 0,3 г на 100 г насіння.
  • На лужних грунтах з Рн вище 6,5, потрібні позакореневе підживлення марганцем.

Горох реагує на позакореневе підживлення комплексними добривами. Процедуру можна провести до 3-х разів за сезон. До складу добрив включають азот, фосфор, калій і сірку. Позакореневе підживлення дають прибавку врожаю більш ніж на 20 %.

Не можна використовувати тільки позакореневе підживлення. Справа в тому, що добрива, що потрапили на листя, будуть живити листові пластини, а з’єднання, всосанные корінням з грунту, рівномірно надходять у всі рослина в тому числі в боби, і сприяють зростанню врожайності.

Правила удобрення гороху:

  • на нейтральних ґрунтах вносять фосфорно-калійні добрива. Вони дають прибавку врожаю на 25-30 %.
  • на нейтральному ґрунті ефективно внесення борних, кобальтових, мідних і цинкових мікродобрив які використовують при замочуванні насіння перед посівом або у вигляді позакореневого підживлення по листю.
  • на кислих ґрунтах, де не було вапнування, вносять сечовину в дозі столова ложка на погонний метр рядка. При внесенні більшої кількості азоту урожай не підвищиться, так як рослини розвинуть потужні стебла на шкоду формуванню насіння.
  • з мікроелементів хороші прибавки врожаю дають молібден і цинк.
  • в період формування і наливу бобів проводять позакореневе підживлення комплексним добривом, що значно підвищує врожайність.

Коли збирати врожай

Лопатки і зерно прибирають у міру формування. Перший урожай дозріває в нижній частині куща.

У сприятливих умовах з квадратного метра горохової грядки можна зняти до 4 кг зеленого горошку. Використовуючи різні сорти можна забезпечити себе свіжою продукцією протягом 25-40 днів.

Лопатки знімають кожен день або через день, починаючи прибирання вже в середині червня. Якщо не дати лопаток зав’язувати насіння, в серпні горох може дати повторний урожай.

Сорти, що вирощуються заради зеленого горошку, потрібно прибирати, поки поверхня стручків ще гладка і забарвлена однорідно. Як тільки сформується сіточка, насіння стануть непридатними для консервації. Зелений горошок потрібно відразу законсервувати або заморозити, поки не почався розпад цукру.