Щеплення плодових дерев – як робити навесні, терміни і способи

Щепленням називається з’єднання двох частин різних рослин для їх зрощення. Прийом дозволяє перетворити одне дерево в інше або зібрати на стовбурі кілька сортів. Прищеплюючи на один стовбур кілька черешків, можна зробити дерева більш декоративними або отримати незвичайне рослина, на одній стороні якого будуть рости груші, а на іншій – яблука.

Загрузка...

Прищепа і підщепа плодових дерев

Перше, що потрібно знати, приступаючи до щеплення – що на що можна прищеплювати. Використовуючи спеціальні техніки, можна приростити один до одного будь-які культури. Садівникові, що не знає всіх тонкощів технології, для надійності краще користуватися таблицею.

Таблиця: сумісність порід

Підщепа Прищепу
Аронія Аронія, груша, горобина
Глід Глід, кизильник, груша, яблуня, горобина
Ірга Ірга, груша, горобина
Кизильник Кизильник, груша, яблуня
Груша Груша
Яблуня Кизильник, груша, яблуня
Горобина Кизильник, груша, горобина

Як видно з таблиці, найбільш універсальний підщепа – глід. Самий вузькоспеціалізований – груша.

Грушу на яблуні прищеплювати можна, а навпаки – яблуню на грушу – не можна.

Всі кісточкові сумісні між собою. Черешня, слива, вишня, абрикоси, персики, алича, черемха легко приростають один до одного, тому їх можна прищеплювати без обмежень.

Строки щеплень плодових дерев

Час, коли можна проводити щеплення, залежить від клімату. У середній смузі Росії аж до Південного Уралу до весняного щеплення приступають в середині квітня і прищеплюють весь травень. В рослинах у цей період йде активне сокорух, необхідний для зрощення прищепи та підщепи. Пагони на прищепі почнуть відростати вже в поточному сезоні.

Літні операції щодо щеплення починають у 20-х числах липня, закінчують в середині серпня. У дерев в цей час йде друге сокорух. У поточному сезоні щепа встигає прирости до підщепі, але паростки з’являться лише в наступному році.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Новорічні поробки своїми руками в дитячий садок: фото

Літні щеплення приживаються гірше весняних і зимових. Якщо вони рушать в зростання в поточному сезоні, утворилися пагони до осені не визріють і взимку замерзнуть.

Зимові щеплення роблять у лютому в приміщенні, коли прищепа і підщепа знаходяться в стані спокою. Живці та викопані підщепи восени поміщають у підвал з температурою 0… +3 градуси, де вони дочекаються щеплення.

Прищеплювати айву, яблуні і груші краще навесні, під час активного весняного сокоруху. У кісточкових щеплення закінчують до початку вегетації – зроблені пізніше майже не приживаються.

Рекомендовані терміни щеплень:

  • аблактировка – все літо, але краще ранньою весною;
  • в розщіп – до початку сокоруху;
  • копуліровка – ранньою весною до розкриття бруньок або взимку;
  • щеплення черешком – навесні. Прищеплюють однорічний приріст, нарізаний восени до настання сильних морозів і збережений в підвалі або сніжному гурті;
  • окулірування – друга половина літа, весна.

Що потрібно для щеплень

Щоб правильно зробити щеплення, потрібно ріжучий інструмент і обв’язувальні матеріали. Для щеплення не потрібен садовий вар. Зрізи на привої та підщепі нічим не обробляють, а обмотують водонепроникним матеріалом.

Будуть потрібні:

  • окуліровочний ніж зі спеціальним виступом для відділення кори підщепи;
  • прищепний ножа з довгим лезом і прямим лезом – їм зручно робити довгі і рівні зрізи;
  • секатор;
  • ножівка;
  • топірець;
  • ізоляційна стрічка або синтетична плівка, шнура поліхлорвінілова, поліетиленова, для обв’язки –ширина смужки 1 см, довжина 30-35 див.

Окуліровочний прищеплювальний ножі повинні бути гострими. Перевірити придатність інструменту нескладно. Якщо ніж збриває насухую волосся на руці, значить їм можна зробити якісну щеплення. Щоб інструмент досяг потрібного ступеня заточування його правлять на нульовий шкірці.

Нещодавно у продажу з’явилися прищепні секатори – пристосування зі змінними ножами з допомогою яких можна робити зрізи потрібної форми. Прищепний секатор замінює садовий і окуліровочний ножі. Інструмент не підходить для щеплення вічком.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Як намалювати гарну сніжинку: на папері, нігтях, вікні

Способи щеплень

Існує близько ста способів щеплення. На практиці використовуються не більше десятка – найпростіші.

За кору

Щеплення черешком за кору використовується в ситуації, коли щепа помітно тонше підщепи.

Проведення:

  • Зріжте держак під гострим кутом.
  • На підщепі щелеобразно розріжте кору.
  • Держак вставити в розріз і зафіксуйте плівкою.

Копуліровка або прищеплення черешка

Щеплення живцем бувають двох типів: проста і поліпшена, з створенням додаткового елемента з’єднання – язичка. Копуліровкі використовують, коли діаметр прищепи та підщепи збігаються.

Проста копуліровка:

  • Кінці прищепи та підщепи зрізають під кутом, довжина зрізу 3 див.
  • Зрізи накладають один на одного.
  • Обмотують місце з’єднання стрічкою.

Покращена копуліровка:

  • На підщепі та підщепі роблять косі зрізи довжиною 3 см.
  • На обох зрізах роблять по одному остроугольному виступу.
  • Зрізи з’єднують і обмотують.

Окулірування чи щеплення вічком

Окулірування проста у виконанні. Плодові саджанці в розсадниках розмножують в основному цим способом.

Виконання:

  • З зрізаного втечі зрізають листя, залишаючи черешки.
  • У місці відходження паростка від стебла зрізують вічко довжиною 25-35 мм і шириною 4-6 мм.
  • У вічко повинна входити кора і невеликий шар деревини.
  • Кору на підщепі розрізають Т-образно.
  • Вічко вставляють в розріз і обмотують.

Існують більш складні способи окулірування:

  • Вприклад – вічко прикладають до зрізу на підщепі;
  • Трубкою з прищепи зрізають трубкою кору разом з вічком і надягають на зачищену від кори частину підщепи.

В розщіп

Щеплення в розщіп використовують, щоб отримати на старих коренях нове дерево. Це необхідно, якщо з’ясувалося, що заплодоносившее молоде деревце виявилося не того сорту, який передбачався. Таке часто буває, коли саджанці набувають у недобросовісних продавців або в результаті пересортиці в розпліднику або магазині.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:  Як виростити гливи в домашніх умовах: система покроково

  • У підщепи відпилюють стовбур, залишаючи невисокий пеньок.
  • Спіл на пеньку розрізають навпіл на глибину 5 див.
  • Низ черешка обробляють, надаючи йому клиноподібний вигляд.
  • Держак вставляють в підщепа ближче до краю, злегка нахиливши до центру пенька.

Аблактировка

Аблактировка – це щеплення зближенням, коли з’єднують не окремі частини, а два повноцінних рослини, у кожного з яких є власна коренева система. Аблактировку використовують головним чином при створенні особливо щільних живоплотів. Прийом дозволяє створити суцільну стіну з живих рослин.

Аблактировка буває:

  • в приклад;
  • з язичками;
  • сідлом.

Після зрощення щепа відокремлюють від материнської рослини або залишають на власних коренях.

Виконання щеплення аблакатуванням:

  • На двох рослинах на одному рівні видаляють кору.
  • Роблять рівні зрізи довжиною близько 5 див.
  • Зрізи прикладають один одному так, щоб камбіальні шари збіглися.
  • Місце щеплення обмотують стрічкою.

На зрізах можна зробити язички – на одному зверху вниз, на іншому знизу вгору, як це роблять при копулировке. Язички дозволять поєднати рослини більш щільно.